Thursday, August 18, 2011

application of waxes




dental waxes can be generally classified into 3 big groups.
  • PATTERN WAXES.example of the waxes are  inlay wax (type 1 and type 2),casting wax and baseplate wax

  • PROCESSING WAXES. example of the wax are  boxing wax,utility wax,and sticky wax

  • IMPRESSION WAXES. example of the wax are corrective impression wax and bite registration wax

wanna know more? click the vid.

***


video originally aired on 1972.

melihat instructor dalam video ni terasa macam melihat mak ayah zaman muda dulu2. :D

semoga kejayaan milik bersama untuk DM nanti ;)


Friday, July 15, 2011

Hukum Memakai Braces (Pendakap Gigi)


Islam agama yang menggalakkan keindahan, dalam masa yang sama ia mengajar umatnya untuk sentiasa bersyukur dengan apa yang telah Allah kurniakan kepada diri mereka. Manusia diciptakan dengan sebaik-baik kejadian, Apa yang ada pada batang tubuh kita, itulah yang terbaik. Kita sewajarnya bersyukur dengan apa yang telah Allah kurniakan.

Di zaman kini, dengan pelbagai teknologi, manusia sudah mampu untuk menjadikan wajah mereka kelihatan lebih cantik daripada yang asal.Ini menimbulkan persoalan, apakah hukumnya di sisi syara’. Antara isu yang sering ditanyakan ialah apa hukumnya memakai pendakap gigi.

Rasulullah SAW bersabda: 
Allah melaknat perempuan yang menyambung rambut dan perempuan yang minta disambungkan rambut, perempuan yang bertatu dan yang minta ditatu, perempuan yang mengikir gigi dan yang minta dikikir giginya, dan perempuan yang mencabut bulu muka dan bulu kening.
(Al-Bukhari dan Muslim)
 
Rasulullah SAW juga pernah melaknatnya, seperti tersebut dalam hadisnya:
“Dilaknat perempuan-perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang mengubah ciptaan Allah.” 
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Yang disebut ‘al-Falaj’, yaitu meletakkan sesuatu di sela-sela gigi, agar kelihatan sedikit jarang.. Kemudian dia meletakkan sesuatu di celahan gigi itu, supaya giginya menjadi jarang. Perbuatan ini dianggap suatu penipuan dan berlebih-lebihan dalam berhias yang sama sekali bertentangan dengan jiwa Islam yang sebenarnya. Perlu diingat, hal menjarangkan gigi ini adalah ‘trend’ Jahiliyah di zaman Jahiliyah dan ia dianggap cantik.


Hadis ini secara umumnya menjadi hujah untuk menyatakan bahawa memakai pendakap gigi adalah sesuatu yang terlarang. Namun, ilmuan Islam telah membahagikan hukum pemakaian pendakap gigi kepada dua hukum, harus dan haram.

Jika dirujuk kepada umum hadis, ianya telah sabit keharaman sekiranya apabila ia dilakukan semata-mata untuk kecantikan dan menjadikan wajah lebih menarik. Imam an-Nawawi Rahimahullah menyebutkan sebab atau ‘illah diharamkan kerana adanya unsur di atas,  khasnya kerana kecantikan. Tetapi jika dilakukan kerana keperluan perubatan,  atau terdapat cacat pada gigi atau yang seumpamanya, tidaklah mengapa. 
(Syarah Sahih Muslim: 7/361)

Ia akan menjadi lebih terlarang apabila ia dilakukan untuk menipu manusia lain supaya kelihatan lebih muda dan lebih cantik.  Contohnya memakai pendapat gigi agar  kelihatan lebih cantik ketika mahu meminang seorang wanita dan sebagainya. Dr. Abdullah al-Faqih dan komiti fatwanya menyatakan:  Jika seseorang melakukannya untuk menipu atau memperdaya sesiapa yang melihatnya,  samaada ia bertujuan untuk perkahwinan atau sebagainya, maka ia terlarang.

Namun pemakaian pendakap gigi dihukumkan haru sekiranya ianya bertujuan selain daripada tujuan diatas. Hukumnya harus apabila ia dilakukan untuk menutup keaiban yang ada pada wajah seseorang. Contohnya, kedudukan gigi yang terlalu berbeza daripada orang ramai sehingga menimbulkan ketakutan kepada orang yang melihatnya. 

Dr. Yusuf al-Qaradawi berkata:    Seandainya orang tersebut mempunyai kecacatan yang menjijikkan pandangan, misalnya kerana ada daging tambah yang  boleh menimbulkan sakit jiwa dan perasaan, tidaklah berdosa untuk berubat selagi dengan tujuan menghilangkan kecacatan atau kesakitan yang boleh mengancam hidupnya.  Ini kerana Allah tidak menjadikan agama untuk kita dengan penuh kesukaran (Al-Halal wal Haram Fil Islam).

Ia juga dibenarkan untuk dilakukan apabila untuk memperbaiki kedudukan gigi yang berubah selepas berlakunya kemalangan.  Kumiti fatwa pimpinan Dr. Abdullah al-Faqih menyatakan: Tidak salah untuk memakai pendakap gigi jika ia bertujuan untuk membetulkan kedudukan gigi ketempat yang asal selepas berlakunya kemalangan (islamweb.net, fatwa no: 88719).

Ia juga dibenarkan apabila dilakukan atas sebab kesihatan, atau sebab keperluan, contohnya susunan gigi yang menyebabkan sukar untuk mengunyah makanan atau menyebabkan masalah kesihatan di dalam mulut. Syeikh Faizal al-Moulawi , Naib Pengerusi Majlis Fatwa Eropah berkata : Pendakap gigi bagi tujuan kesihatan adalah dibenarkan menurut syara’, bahkan ia juga diperlukan.

Sebenarnya tujuan pemakaian pendakap gigi  bukan bertujuan hanya semata-mata untuk mencantikkan. Fungsi asal pendakap gigi bukan bertujuan untuk menjarangkan gigi atau mencantikkannya. Tetapi lebih kepada memudahkan fungsi gigi itu sendiri yg mungkin sebelum ini bengkang-bengkok yang memungkinkan berkumpulnya bakteria atau gigi tak tersusun yang mana mengakibatkan makanan selalu terlekat. Antara contoh lain tujuan pemakaian pendakap gigi ialah bagi mengelakkan gigi bawah yang tergigit langi-langi yang boleh menyebabkan ulser. Begitu juga gigi yang terbuka yang boleh mempengaruhi  fungsi pengahadaman. Ada juga gigi yang berlapis sehingga berlaku ketidaksempurnaan ketika meberus gigi dan mengakibatkan masalah gusi dan bau mulut. Malah ada gigi yang kelihatan jongang yang bersangatan sehinggakan menimbulkan keaiban kepada dirinya.

Sekiranya berlaku kes-kes sedemikian, maka Islam tidak melarang mana-mana insan yang berusaha menghilangkan kecacatan dengan pemakaian pendakap gigi. Ini sesuai dengan garis panduan yang telah difatwakan oleh Syeikh Dr Yusuf al-Qaradhawi :

“Adapun kalau ternyata orang tersebut mempunyai cacat yang kiranya akan dapat menjijikkan pandangan, maka waktu itu tidak berdosa kepada mereka yang berbuat demikian untuk tujuan menghilangkan penyakit yang bersarang dan mengancam hidupnya. Kerana Allah tidak menjadikan agama buat kita ini dengan penuh kesukaran. (Al-Mar’ah Bainal Baiti Wal Mujtama’: halaman 105)
Maka disini, hukum pemakaian pendakap gigi berkait rapat dengan niat ataupun tujuan si pemakai tersebut. Berdasarkan Qawaid fiqh: Al-Umur Bimaqasidiha (Segala sesuatu tergantung kepada tujuannya). 

Sepertimana firman Allah SWT :
“Barangsiapa mengkehendakki pahala dunia Kami berikan pahala itu dan barangsiapa mengkehendakki pahala akhirat Kami berikan pahala itu. Dan Kami memberikan balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” 
(Ali Imran:145)

Juga hadis Nabi SAW yang bermaksud :
“Hanyasanya setiap amalan itu dengan niat, dan hanyasanya setiap orang akan meperolehi apa yang diniatkannya. Maka barangsiapa yang hijrahnya kerana Allah dan RasulNya, maka hijrahnya iu kepada Allah dan RasulNya….” 
(Bukhari dan Muslim)

Apa yang disebutkan di atas tidaklah hanya terikat pada isu memakai pendakap gigi sahaja. Bahkan ia berkait rapat dengan semua aspek untuk mencantikkan tubuh atau melakukan pembedahan keatas tubuh badan. Yang  hanya dibenarkan ialah apabila ia dilakukan untuk menghilangkan keaiban yang benar-benar mengaibkan, atau untuk kesihatan dan menghilangkan kesukaran yang timbul atas kecacatan tersebut,  ataupun ia dilakukan untuk mengembalikannya kebentuk asal kerana kecacatan tersebut timbul selepas berlakunya kemalangan.

Ada pun semata-mata untuk kecantikan dan menjadikan diri lebih menarik, ia sesuatu yang terlarang. Selain daripada isu pendakap gigi,  isu-isu lain yang perlu diambil perhatian sepertimana di dalam hadis di atas ialah isu mencukur kening. Hukum asalnya adalah haram kecuali jika kening tersebut benar-benar mengaibkan seperti dua kening yang bersambung, atau pun kerana ia menganggu penglihatan contohnya bulu mata yang terlalu panjang sehingga mengganggu mata.

Ada pun semata-mata untuk kecantikan,  menipiskan, atau menjadikan diri lebih menarik, ia sesuatu yang terlarang.

Prinsip di   atas juga perlu diaplikasikan keatas isu pembedahan plastic keatas tubuh. Untuk melakukannya hendaklah ia mematuhi prinsip-prinsip di atas dan ditambah satu syarat lagi, ia hendaklah tidak mendatangkan kemudharatan yang  lebih besar selepas pembedahan atau ketika pembedahan dilakukan.

Walaupun pemakaian pendakap gigi bergantung kepada niat si pemakai, namun berbeza dengan amalan popular proses kecantikan masyarakat Melayu, iaitu pemakaian susuk. Hakikatnya susuk haram sama sekali tidak kira apa niat ia dipakai.

Ini kerana susuk mengandungi unsur sihir, Kerana si pemakai susuk telah meletakkan susuk itu sebagai setara dengan kekuasaan Allah iaitu dengan mengagungkan kebesaran makhluk lain selain dari Allah SWT. Sedangkan sihir merupakan satu perbuatan syirik dan termasuk di antara dosa-dosa besar.

Rasulullah s.a.w bersabda: Jauhilah tujuh dosa besar. Para sahabat bertanya: Apakah tujuh perkara itu, ya Rasulullah? Jawab Nabi: Menyekutukan Allah, sihir; membunuh jiwa yang diharamkan Allah kecuali kerana hak, makan riba, makan harta anak yatim, lari dari peperangan, menuduh perempuan-perempuan baik (berzina)  
(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Allah mahukan umat sentiasa segak dalam personaliti yang unggul. Agar tampil memabawa imej Islam yang tampan. Bukan umat yang selekeh ditelan kepurbaan. Allah juga tidak menghukum umat dari terus berada dalam keaiban sepanjang hayat. Namun Allah juga mahukan umat belajar erti menerima sesuatu ketetapan tanpa sebarang unsur pendustaan.

Dipetik dari;

Sunday, July 10, 2011

sharing 9.7.2011

alhamdulillah,

syukur ke hadrat ilahi krn dgn keizinanNya,maka kita sama-sama dapat berkumpul dan menghadiri program bersama senior imran smlm.alhamdulillah.

dan memandangkan kehadiran adalah tidak penuh maka sukalah untuk saya highlightkan beberapa mutiara kata dari senior buat.point2 tersebut particularly menyentuh berkenaan attitude of a good dentist practitioner. 

dan sy kira, sahabat2 medik juga turut sama boleh mengambil manfaat on how to be a good medical practitioner. 

points ( ini je yang sempat sy recall.kalau sy ada tertinggal point atau ada penambahan dari sahabat2 sekalian,tafaddhali.) :

  • learn to focus sbbnya kerja dentist memerlukan fokus yang amat tinggi.hatta kesalahan sepanjang 0.5 mm pun boleh memberi effect besar kpd patient.

  • hadir ke kelas untuk dpt berkat dan punctual pd masanya,bukannya kerana attendance semata. how can you expect other people to be punctual and respect you if you don't earn them first?

  • belajar bukan kerana exam.tekadkan azam dlm hati sebenarnya kita mahukan ilmu tersebut bukan sekadar untuk lepas exam dan grad.

  • produce sistem nota yang kemas untuk kemudahan revision di masa hadapan.

  • makes the book as the main source of reading not the slide or tafaree3'.

  • membudayakan budaya cakap perkara2 ilmiah di waktu lapang.bukannya bercakap2 kosong perihal fesyen,kahwin,bola,mahupun korea.

  • berbakti or i can say,bermanfaat buat orang lain.sbg contoh,tulis muhadhoroh yang berkualiti,

  • manfaatkan semaksima mungkin peluang yang ada.cthnya lab cons : 6 jam . jangan kejar untuk siapkan cepat-cepat dan balik cepat2.buat sebaik mungkin dan gunakan masa 6 jam sehabis baik.


QUOTED FROM SENIOR IMRAN 

"perkara paling basic semua org dapat buat adalah grad tp grad dalam keadaan yang macam mana?"

doktor yang baik ke,dr yang komited ke,dr yang main2 ke,semuanya terpulang pada kita untuk menentukannya.

dan semestinya kita mahu jadi doktor gigi yang terbaik dalam setiap aspek. 


Jadi,bermula dari sekarang,kita suburkan dlm diri kita sifat2 yang mahmudah dan baik,maka insyaAllah bersama2 kita grad sbg seorang muslim dentist yang berjaya 3 tahun lagi.insyaAllah

semoga kita tergolong dlm golongan orang2 yang dirahmati perjalanan ilmunya oleh allah swt dan juga sbg golongan orang yang beradab terhadap ilmu.insyaAllah.

Thursday, June 2, 2011

semester 2 dah habis



alhamdulillah

semester 2 sesi 2010/2011 sudah berakhir dengan jayanya semalam.

tahniah kawan-kawan!

semoga semester ini membawa seribu satu makna kepada semua

dan semoga kita akan jadi lebih baik untuk semester depan.ensyalla

selamat pulang ke malaysia 

selamat melancong ke $#li (uhuk3)

selamat menunaikan umrah

**raihana,terima kasih.ur comment kat sebelah drives me to tulis.biarpun sikit cuma.huhu


Friday, April 29, 2011

an 'educated' dentist.

video

Nah..G0o0o0oD luck semuuuaa!

Monday, April 25, 2011

The Cycle of Flossing

The Cycle of Flossing


Dear dentists-to-be,
Have you practice flossing every day?

Saturday, April 16, 2011

second exam

materials to be covered.second exam

PATHOPHYSIO

#9 pulmonary system
#10 pulmonary pathophysio
#11 & 12 pneumonia+TB
#13 digestive system
#14 disorder of GIT
#15 disorder of GIT II
#16 endocrine pancrease
#17 disorder of thyroid
#18 adrenal cortex

HEAD & NECK ANATOMY

#2 deep face,infratemporal fossa
#3 nose
#4 pterygopalatine fossa
#5 oral cavity
#6 larynx
#7 larynx II & trachea
#8 pharynx
#9 eye

MICROB  

#10&11 antimicrob agent + resistance
#12 normal flora
#13 epidemiology + public health
#14&15 microbe pathogenesis + virulence
#16 nosocomial infection + healthcare epidemiology
#17 specimen + handling microbe lab



*ini jasa si dia . " dah lupa pasword blog dentist -.-' " katanya
*study well and perform well in your exam guys.the best of luck dentjust09!




Baburu Boburu




Friday, April 8, 2011

exam dah habis, next?

fuhh Alhamdulillah. budak gigi tahun 2 baru sahaja habis first exam dan mid exam. cahaya keseronokan nampak terpancar pancar dari muka semua. Alhamdulillah. semoga gap seminggu sebelum 2nd exam bermula dapat digunakan dengan sebaiknya. ye, gap seminggu je. jangan nak suka lama lama sangat ye? :)

ok lari tajuk, ESOK malam semua kita semua ada temujanji,
 

BERSAMA DEAN of DENTISTRY UiTM

Professor Dr. Mohamed Ibrahim  Abu Hassan

Butiran :
 
TARIKH : 9 APRIL 2011
MASA : 7.35 pm - 10.00 pm
TEMPAT : MUJAMMA' NAQABAT (berdekatan dengan restoran McDonald)

 
Tentatif : 
 
7.35 pm : Ketibaan para pelajar dan VIP
7.45 pm : Majlis bermula
7.50 pm : Ucapan daripada Presiden PERMAI
7.55 pm : Sesi  bersama Dean of Dentistry bermula
9.30 pm : Slot Q & A
10.00 pm : Penutup

 
 
insyaAllah.
 
 
bangga menjadi pelajar dentist? buktikan dengan kehadiran anda! bila lagi nak beramah mesra dengan semua budak budak gigi kan?
 
MMJ, CONJUGRING EXCELLENCE!
 
:D
 
P/S: kalau budak bukan gigi nak datang pon, boleeehhhh! :)

Wednesday, April 6, 2011

Semester Akhir Usia (adaptasi Bumi Akhir Usia-Mirwana)

Berikut adalah senarai tarikh peperiksaan akhir bagi semester II bagi Tahun Dua Pergigian :


19 05 2011 - تشريح الأسنان و الأطباق
21 05 2011 - احياء دقيقه عامه
23 05 2011 - فسيولوجيا الامراض
28 05 2011 - فسيولوجيا الفم
29 05 2011 - تشريح الرأس و العنق
30 05 2011 - تسوس الاسنان
01 06 2011 - علم نسج الفم


Nah. faham ke tidak bahasa arab tu? Belajar lah faham-faham kan. Sekarang dah Tahun Dua, sekejap lagi Tahun Tiga. Lepas tu, dah Tahun Empat. Bahasa Arab tak berkembang-kembang lagi.

Selamat menjadikan niat dalam hati ikhlas semasa belajar. Peperiksaan untuk belajar, bukan belajar untuk peperiksaan. 

Dear Tech Support..

     

               

Question:
Dear Tech Support,
3 years ago, I upgraded my system from Buddy 5.0 to Brotherhood 1.0. However, recently I noticed a distinct slow down in overall system performance particularly in Sharing and Bonding applications, which operated flawlessly under Buddy 5.0.
Most of the applications under Brotherhood 1.0 package are not functioning properly such as Sacrifice plug-in,Joy Driver v3.0, Concern toolbars or its best application, Itsar v2.0.
At the same time it installed lots of undesirable programs and applications such as Mazmumah v7.0,iLazy v3.0, Wahan toolbars, Backbiting v4.1 and sometimes automatically downloading some virus/malware when connected to internet like Ignorance.exe and Satan bug that are too resistant against my anti-virus/malware.
The virus/malware will disable Communication toolbars and infecting the Heart disk.  In addition, Games installation, USB External Pressure and Hatred v5.0 are simply crash the system.
Besides that, Prejudice notification always appears in my desktop screen while LoveActivator.exe cannot be traced anymore in the Task Manager.
Please note that I have tried running reliable software such as Circle v1.1 and iMotivator to fix these problems, but to no avail.
What should I do?  How can I improve its performance?
Please help me. Many thanks.
Kind regards,
Optimus
Sent from my Samsung Galaxy

**************************
Answer:
Dear Optimus,
Thank you for contacting us. We are more than happy to assist you.
First, please keep in mind that Buddy 5.0 is an Entertainment Package, while Brotherhood 1.0 is an Operating System, OS. Thus, some software or drivers in Buddy 5.0 are not compatible for Brotherhood 1.0.
For your information, this Brotherhood 1.0 is the best in the world although it is quite complex compare to other relationship systems.
After referred your case to our System Engineers and ‘Universal’ Manual Guideline book,
We highly recommend you to follow these steps below:
  1. Please download and install HeartCleaner software to clear all negative caches in your Heart Disk and memory system. You must be able to clear it before proceed to the next step.
  2. Then please enter script command: “ilovemybrothersandsisters.html” in the command centre.  If you wrote it correctly, LoveActivator.exe will be activated automatically in the Task Manager.
  3. Next, try to download Sweet Nostalgia Recovery driver and do not forget to update Brotherhood Good Deeds in your memory processor every day.
  4. We strongly recommend you to update or install better anti-virus/malware software for your system protection such as Quran Explorer or iZikr or Circle 2.0.
  5. After that, create Halaqah folder in your Heart disk and fill it with Sharing and Bonding applications.
  6. Lastly, install Reflection Explorer to assess your system performance.
If those steps work as designed, the Brotherhood 1.0 should then reboot automatically for few days and back to its top performance after that. Afterwards, Unity Folder will appear in your desktop interface if your system is fixed and operating well.
However, please make sure that Wahan Toolbar is deactivated as it is harmful for your system and its effects are almost similar to Alcohol 120% Burner application. To deactivate the toolbar, we recommend you to download Death Reminder driver from our website.
Whatever you do, do not under any circumstances to uninstall Brotherhood 1.0 or replace it with other profitable system because it will crash your system or slow down its performance.
Finally, you might consider downloading Briefing of Universal Manual Guideline videos by our System Engineer for better understanding in our website.
If those recommendations are not working, we advise you to send your computer to nearest computer workshop immediately to be repaired by an expert System Engineer.
Good Luck!

Tech Support team

*** i read this creative article here



Friday, March 18, 2011

parody

parody vid. 

dentist oh dentist

Saturday, March 5, 2011

tooth carving




dengar cerita, lab dental anat minggu depan dah mula carving wax. jom tengok video siap2, nanti dalam lab x de ah ternganga besar sangat, tak tau nak buat macam mana kan? eh silap. insyaAllah korang hebat jeeee.  :)


ok lah. semoga semua orang rajin belajar lah yeeee. *sambil menunding jari ke diri sendiri*


lepas neh boleh la beli sabun banyak2 belatih kat rumah. :D


ok aku stress sebab video neh besar sangat sampai tekeluar2 kat tepi tu. sape reti betulkan tolong la ye. sorry la buat blog neh buruk siket. +_+

Hikmah




Kadang ada hikmahnya bila tolong buat lecture note
tolong mudahkan kerja sharina,
moga Allah permudahkan yang lain-lain selepas ni

link: http://www.pitt.edu/~anat/Neuro/Skull/Skull.htm

Tuesday, January 11, 2011

Final Exam for med 215A

selak-selak harta pinjaman senior terjumpa ni,

stomach

upper limb
*klik untuk tumbesaran 
note the nice cartoon. credits to kakak senior talented =)