Saturday, July 31, 2010

ilmu psiko : obedience to authority

bismillah.mari kita berbicara mengenai psikologi.love phsyco!

buka mata luas luas.manusia mempunyai pemikiran yang lebih kurang sama sebenarnya.berikut merupakan kajian yang dibuat oleh saintis saintis barat.negara apa entah.berkenaan:
obedience to authority 

ada je dalam utube tu,klik Milgram Experiment.bolehlah nak tengok,tapi saya akan buat ringkasan eksperimen tu memandangkan korang kompem kompem malas nak tengok.isk.

mula.
seorang lelaki berpangkat saintis memanggil seorang manusia.lalu diterangkan bahawa ujikaji kali ini adalah untuk menguji tahap IQ.beberapa soalan akan diberikan.kalau orang tu(kita namakan sebagai orang A) jawab betul takpelah.tapi kalau salah,diorang wajib naikkan voltage satu alat,di mana alat tersebut boeh dinaik turunkan nilai voltagenya.alat tu juga akan dipasangkan pada orang lain(kita namakan sebagai orang B).orang B ni akan duduk dekat depan orang yang jawab soalan,cumanya tak nampak siapa.hanya akan dengar suara.

sebelum ujikaji berjalan,orang A disuruh try rasa voltage paling rendah pada tangan.ouch,sangat sakit.oke fine,mereka pun setuju je,lalu ujikaji berjalan.

dari satu soalan ke satu soalan,dah banyak yang salah jawab..means sudah berkali kali voltage alat dinaikkan.juga bermaksud sudah berkali kali orang B menjerit kesakitan akibat elektrik yang dilekatkan pada tangan mereka sudah tinggi.sampai satu tahap orang B berkata,cukuplah tu,let me out!(lebih kurang cenggitu)

orang A memang dah lama rasa bersalah.setiap kali dengar orang B terjerit jerit dia rasa tak sampai hati nak teruskan.orang A berkata pada saintis yang sedang memerhati.

"saya rasa dia sakit sangat la"
"takpe,awak teruskan je"
"tapi awak betulke dia takkan apa apa?saya ngeri dengar"
"teruskan jela,takpe dia akan oke"

sambung lagi.makin banyak soalan yang salah dijawab.jeritan B semakin kuat.muka A sudah lain macam.rasa kesian itu bersarang dari tadi tapi didiamkan sahaja.akhirnya A bersungguh untuk quit ujikaji tu dan tak mahu jawab lagi dah soalan.saintis angguk dan benarkan.A berlalu keluar.saintis melihat alat elektrik itu.alat itu sudah dinaikkan 11 kali,catat ke dalam rekod.ujian dijalankan lagi,kali ni pada orang lain pula.data yang dihasilkan adalah lebih kurang sama.9 10 atau 11 kali alat itu dinaikkan.

hipotesis mereka berjaya.manusia kebanyakannya cenderung untuk membelakangkan their common sense apabila berhadapan dengan seseorang yang mempunyai kuasa.kalau tidak,pasti pada jeritan B yang pertama lagi A akan minta untuk tidak teruskan ujikaji tu.sebenarnya dari awal lagi ujikaji ni tak masuk akal sebab menyiksa orang B,kan kan.tapi dikaburkan atas nama sebuah ujikaji. well,inilah ujikaji yang cuba dikaji.
hek3. jangan pening.

inilah dinamakan obedience to authority! pernah rasa perasaan ini? perasaan yang korang rasa 'oh,ini tidak patut' tapi korang still ikut memandangkan dia ada kuasa.lalu,rasa itu dibiarkan bagai angin lalu.jadilah kamu seperti robot yang tak ada nilai.

semoga hari hari mendatang dilalui dengan penuh common sense.jangan biarkan makhluk berkuasa itu menutup deria kita.be sensible!be so true of u.

:) kalau rasa tak faham,tanya ye.mana tahu ada salah eja ke apa ke.oke,boi.

6 comments:

Anonymous said...

sape post??

Najib Daud said...

hebat !

thnx 4 sharingg

Najib Daud said...

hebat !

thnx 4 sharingg

Anonymous said...

well, rasenye mmg sistem pendidikan yg kita ikut dari kecik mnjadikn kita org2 yg 'obedient' tak kena cara.
pelajar baik dan banyak A disanjung dan yg lain terus inferior.
jom ajar anak2 ikut cara islam!haha
kuatkan asas tentang Islam dan belajar menilai sesuatu perkara dari kaca mata Islam
wallahualam..

Anonymous said...

sokong anon kt atas.
be so true of Islam :)


-doktorgigimuda-

:D said...

huh even pening ckit baca,tapi mantap.memang terasa tepatlah kene..memang ari2 rase camtu,,bende semua lalu rase nye ni..heih..trimaslah sharing..terbukak ckit kepala nih..